De mogelijkheden van Artificial Intelligence worden steeds verder uitgebreid. Het gaat niet alleen maar om de medische wereld, transport en distributie. AI componeert ook al muziek, en heeft zijn intrede gemaakt in het onderwijs. En nu, terwijl jij dit leest, is er in de Verenigde Staten een algoritme bier aan het brouwen.
In dit geval houdt het algoritme zich in eerste instantie bezig met het verzamelen en analyseren van de ervaringen van de consument. Via een website geven bierdrinkers hun mening over het product. Het AI algoritme is in staat honderd duizenden meningen in luttele seconden te verwerken. Het algoritme maakt vervolgens belangrijke product beslissingen op het gebied van smaak samenstelling, kleur, en temperatuur.
Inmiddels brouwt deze computer vier verschillende bieren. De fysieke reacties van de proevers worden ook getest, en die gegevens worden ook meegenomen in de analyse van het succes van een bepaald recept.

De computer schenkt bier


Volgens onderzoek zijn er twee aspecten van belang als je een biertje bestelt. Een klant is tevreden als de bier op een rustige en correcte manier wordt uitgeschonken, en als er een goede hoeveelheid schuim bovenop zit. Een onderzoeksteam in Australië heeft daarom een robot ontworpen die zijn bier schenk techniek constant verbetert.
Doormiddel van video sensoren kon de robot biometrische gegevens van de klanten meten. De robot wist dus hoe tevreden de klant was met het biertje. Zo leert de robot langzamerhand betere biertjes tappen. Althans naar de tevredenheid van die klanten. Dit noemen ze machine learning binnen de wereld van Artificial Intelligence.

Het bier van de toekomst?

Het zijn opwindende ontwikkelingen, maar het gebruik van AI in de biersector staat nog in de kinderschoenen. Nu zijn de kosten nog te hoog voor een grootschalige implementatie. Toch ziet men grote kansen, zeker op het gebied van kwaliteitscontrole en productontwikkeling.