Een aantal jaar geleden riepen we volmondig ‘nee’ tegen de komst van wijde broeken. We wilden zeker geen vaarwel zeggen tegen de skinny jeans. Tegenwoordig loopt vrijwel iedereen rond met flared broeken, boyfriend jeans en rechte broeken. Langzamerhand komt daar dan echt het moment dat we de skinny jeans uit onze kast moeten halen. Ben jij benieuwd hoe fashiontrends ontstaan? Hieronder vertellen wij jou er alles over.

Ontwerpers

Iemand moet beginnen bij een trend. Er gaat dan ook een lange tijd overheen dat de trend wordt opgepikt. Meestal begint de trend bij de ontwerper van het kledingstuk. Net zoals in de mode gebeurt dit ook in andere branches zoals de interieurstylisten, architecten en tuinontwerpers. Dit zijn de personen die een trend het levenslicht laten zien. Vervolgens nemen influencers, tijdschriften, de media, de kranten en andere personen deze trend over waardoor de trend – hopelijk voor de ontwerpers – als een lopend vuurtje rondgaat. Deze kanalen schrijven namelijk over de trends en er wordt uitgebreid verslag over gedaan. Zo komen de meest exclusieve schoenen ook tot stand.

Doelgroep

Toch blijkt het niet altijd een succes te zijn. Sommige ontwerpers komen met iets op de markt die de doelgroep liever overslaat, of de doelgroep is juist enthousiast. Ook de doelgroep speelt dus een grote rol of de trend daadwerkelijk de boventoon gaat nemen. Neem maar de sneakers van Isabel Marant waar een hak in is verwerkt: deze bleek toch een groot succes te zijn. Ook andere kledingstukken van dat kledingmerk zijn ongekend populair geworden zoals de Isabel Marant trui. Natuurlijk zijn er ook een boel kledingstukken ontworpen die achteraf een grote flop bleek te zijn. Je kunt er dus eigenlijk geen peil op trekken.

Bepaald gevoel

Ontwerpers proberen met hun kleding een bepaald gevoel over te brengen. Als voorbeeld nemen we de crisisjaren. In die tijd werden er massaal bloemetjesprintjes, felle kleuren en vrolijke patronen gebruikt. De bedoeling hierachter was om een vrolijke boodschap over te brengen in een donkere periode van de maatschappij. Eigenlijk reageren de ontwerpers met hun kleding op gebeurtenissen die zich op onze aardbol afspelen.

Wanneer iemand met een kledingtrend begint, volgen er simpelweg meer mensen. We zijn bang dat we dingen missen en bang dat we te laat zijn om aan te haken in de trend. Als steeds meer mensen meedoen met de trend voelen we ons veilig en niet alleen. Vervolgens voelen we ons veilig en op ons gemak in de kleding die we dragen, zo ook in die ene exclusieve jurk.