Inhoud
Wil jij aan de slag gaan als zzp’er? Enerzijds kan jou dit een boel vrijheid geven, maar dan is het wel belangrijk dat je succesvol van start gaat. Het kan namelijk een groot risico zijn in jouw loopbaan. Hieronder geven wij jou een aantal tips en tricks die jou op weg helpen naar een succesvolle carrière.
1. Stel doelen
Wat wil je bereiken als zzp’er? Wordt dit jouw fulltime baan, of wil je bijverdienen naast een vaste job? Welk doel je ook voor ogen hebt, je moet jouw doel goed op papier kunnen brengen. Zonder een doel kun je eigenlijk niet van start gaan, want een doel geeft jou richting als zzp’er. Een doel geeft een betekenis aan het succes dat jij wil behalen. Bovendien zorgt een doel ervoor dat jij gemotiveerd van start gaat want dit doel wil je natuurlijk bereiken. Maak jouw doel SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
2. Heb de financiën op orde
Het is zonde wanneer je net van start bent gegaan als zelfstandige, maar niet verder komt omdat je in de financiële problemen komt. Zorg er dus voor dat je een buffer achter de hand hebt voor het geval je ziek wordt of een slechte periode achter de rug hebt. Bovendien is het belangrijk om de administratie van jouw onderneming goed bij te houden. Zo moet je de boekhouding zeven jaar bewaren zodat de Belastingdienst dit kan checken. Hiervoor moet je alle ingaven, uitgaven, facturen en offertes goed bewaren.
3. Sterke communicatiemiddelen
Tegenwoordig kunnen we niet leven zonder het internet. Het internet is een zoekmiddel, we delen er onze ervaringen en we verkrijgen er informatie. Websites zijn daarom enorm belangrijk. Wanneer je als bedrijf zijnde geen website hebt, is dat een gemiste kans. Je moet immers vindbaar zijn voor jouw toekomstige klanten. Bouw daarom een website waar jouw contactgegevens te vinden zijn en natuurlijk moet je benoemen welke diensten jij levert. Ook kun je jezelf vindbaar maken door naambadges te laten maken, evenals flyers en pennen. Oh ja, socialmediakanalen mogen ook zeker niet ontbreken in dit rijtje.
4. Een opvallende huisstijl
Sterke communicatiemiddelen gaan samen met een opvallende huisstijl. Met een huisstijl vertel jij namelijk jouw identiteit aan de buitenwereld. Een krachtige huisstijl laat jou bovendien professioneel overkomen naar klanten. Maak dus een logo dat in een oogopslag duidelijk maakt wat jij doet als zzp’er. Dit logo kun je dan weer terug laten komen op de naambadge, de website, offertes en misschien wel als bestickering op jouw bedrijfsauto. Ook het kleurgebruik ervan vertelt veel over jouw onderneming. Een groene kleur staat bijvoorbeeld voor natuur, het milieu en verduurzaming.
5. De juiste verzekeringen
Als je werkt in een bedrijf regelen zij allerlei verzekeringen voor je. Dit is bij een zzp’er niet het geval. Als je als zzp’er niet de juiste verzekeringen hebt afgesloten, kun je in de financiële en juridische problemen komen. Zo is de arbeidsongeschiktheidsverzekering een belangrijke en deze wordt naar alle waarschijnlijkheid zelfs verplicht in 2024 voor zelfstandigen. Ook de aansprakelijkheidsverzekering en de rechtsbijstandverzekering zijn aan te raden.
6. Een fijne werkplek
Veel freelancers vinden het fijn om een eigen werkplek te hebben. Dit omdat je op een professionele manier klanten kunt ontvangen, je scheidt werk en privé met elkaar en je komt naar de buitenwereld professioneler over wanneer je een eigen werkplek hebt. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om vanuit huis te werken. In ieder geval geldt voor beide opties dat je een fijne omgeving voor jezelf creëert waar jij je goed kunt concentreren. Ook een ergonomisch bureau, frisse lucht en een goede bureaustoel zorgen ervoor dat jij kunt werken op een fijne plek.