Als je een website bezoekt of je bent bijvoorbeeld bij een restaurant geweest, dan kom je waarschijnlijk vaak een gastenboek tegen. Een website wil namelijk graag weten wat je van de website vond en hoe je het ervaren hebt. Bij een restaurant is dat natuurlijk niet anders. Je hebt vast wel door dat er twee verschillende soorten gastenboeken zijn. Je hebt namelijk een online gastenboek en een fysiek gastenboek. Hieronder lees je alles wat je moet weten over de verschillende gastenboeken.

Wat is een gastenboek?

Een gastenboek valt heel gemakkelijk uit te leggen. Het is namelijk een soort boek die bijhoudt wie er waar is geweest. Bij een restaurant bijvoorbeeld wordt gekeken wie er die avond in het restaurant is geweest. Online is dat precies hetzelfde, er wordt gekeken wie welke website bezocht heeft. Bij een gastenboek kun je ook meestal je eigen ervaringen delen met het desbetreffende restaurant of de juiste website. Je kunt je eigen beoordeling achterlaten en het restaurant kan jouw feedback goed gebruiken om het restaurant optimaal te laten functioneren. Een gastenboek is dus eigenlijk een boek waarin je kunt zien wie er allemaal jouw website of jouw restaurant heeft bezocht.

Online gastenboek

Een online gastenboek bestaat eigenlijk uit consumenten die reacties achterlaten voor een bedrijf en voor andere consumenten. Je kunt je feedback delen met elkaar om aan te geven wat bijvoorbeeld wel of geen goed hotel is. Als consument kun je gemakkelijk alle reviews bij langs gaan om bijvoorbeeld te kijken welk hotel het beste is. Niet alleen voor de consumenten is een online gastenboek handig, ook voor het desbetreffende bedrijf is het erg gemakkelijk om te zien hoe de consument jouw bedrijf heeft ervaren. Je kunt als bedrijf bijvoorbeeld bepaalde dingen veranderen of juist dingen hetzelfde laten omdat het goed in de smaak is gevallen bij de consument

Fysiek gastenboek

Je kunt niet alleen online verschillende gastenboeken vinden maar je kunt ook in een restaurant of bij een hotel een fysiek gastenboek vinden. Het is eigenlijk niet veel anders dan een online gastenboek alleen kun je er zelf wat inschrijven. Bij een restaurant kun je bijvoorbeeld laten weten hoe lekker het eten was, hoe goed de medewerkers waren en nog veel meer dingen kun je zetten in het gastenboek. Voor een restaurant is dit enorm handig omdat ze direct feedback krijgen van de klanten en zo eventuele dingen handig kunnen aanpassen.